طب ورزش
تانگ سودو
تانگ سودو

طب ورزشی چیست؟
شناخت ساختمان تشریحی بدن
آسیب های ورزشی

طب ورزشی چیست؟

اهمیت روز افزون ورزش در زندگی ماشینی عصر حاضر و همه گیر شدن آن در سنین مختلف در میان ملت ها، ایجاد کلاس ها، باشگاه ها و کلوپ های ورزشی نوجوانان و سوق دادن آنها به طرف ورزش های قهرمانی و حرفه ای، افزایش روز افزون داوطلبان ورزش در سنین بالا و از طرفی مصرف روز افزون داروهای محرک و خطرناک در میان بسیاری از ورزشکاران، باعث گردیده تا علم پزشکی به عنوان مدافع سلامت جسمی و روحی افراد جامعه بشری، تمامی مراحل و جزء به جز موارد فوق را در جهت رعایت اصول صحیح و بازدهی کمی و کیفی حرکات ورزشی و پیشگیری از صدمات و درمان سریع آسیب های احتمالی تحت نظر بگیرد.
مجموعه فعالیت های پزشکی بالا، طب ورزشی یا اسپورتز مدیسین نامیده می شود.
طب ورزشی، شامل فیزیولوژی ورزش، داروشناسی ورزشی، بررسی اثرات ورزش روی قلب، عروق و دستگاه تنفس، بررسی وضعیت استخوان ها، مفاصل و عضلات و درمان طبی و جراحی و توانبخشی صدمات ورزشی می شود.

شناخت ساختمان تشریحی بدن

لازمه آموزش، تمرین و پرورش عضلات، مفاصل و استخوان های مختلف بدن در جهت بازدهی هرچه بیشتر در کارها و حرکات ورزشی، شناخت و اطلاع دقیق از ساختمان تشریحی (آناتومیک) و فیزیولوژی آنها است. به عنوان مثال باید بدانیم یک عضله از چه چیزی ساخته شده است، سوخت و ساز و کسب انرژی آن چگونه است، از نظر بیومکانیک چه کاری انجام می دهد، چه نوع و چه میزان حرکات ورزشی باعث قدرت و طراوت آن شده و با چه حرکات و چگونه خسته، فرسوده و ضعیف می شود.
با اطلاع دقیق از متابولیسم (سوخت و ساز) عضلات، درمی یابیم در حرکات ورزشی انفجاری، متوسط و یا ماراتن، چگونه آن را تحت برنامه آماده سازی قرار دهیم.

آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی نکته مهم و قابل تامل در ورزش نوجوانان است. همانگونه که حرکات صحیح و مناسب باعث رشد و تقویت بنیه و آمادگی روزافزون آنان می شود، حرکات نا مناسب یا حرکات پی در پی، مداوم و غیر قابل تحمل موجب زیان های جسمانی و بعضی از مواقع آسیب های خطرناک و غیر قابل جبران می گردد.

 

ابداع روز افزون رشته های ورزشی مهیج و خطرناک، توسعه ورزش های فضایی و حرکات اکروباتیک و سقوط آزاد، افزایش عملیات غواصی در اعمال اقیانوس ها، ایجاب می کند محاسن و معایب هریک مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و به عنوان مثال، آثار کاهش یا افزایش فشار روی دستگاه های مختلف بدن ورزشکاران به طور مرتب مورد مطالعه قرار گیرد.
استفاده عمدی یا غیر عمدی از داروهای محرک که موجب ایجاد انرژی کاذب و یا داروهای مخدر که باعث کاهش قوای جسمانی می گردد، همه و همه ایجاب می کند تا ضمن بررسی دقیق اثرات داروهای مختلف روی دستگاه های بدن انسان، امکانات ورزشی آزمایشگاهی برای تشخیص موارد دوپینگ مهیا شود.

 

tangsoodo.lxb.ir

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: برچسب:,
ارسال توسط Hadi Marhaj

پیغام مدیر
اعطای نمایندگی سبک در استان(در بخش آقایان و بانوان) به افراد واجد شرایط. تلفن تماس(بعد از تایم اداری):-----09132184972 09307004972-----
با تشکر